همه چیز در مورد تدریس خصوصی

  • ۰
  • ۰


کتاب ریاضی سوم ابتدایی دارای هشت فصل است که هر فصل شامل مباحث زیر است:
فصل اول: الگوها
فصل دوم: عددهای چهاررقمی
فصل سوم: عددهای کسری
فصل چهارم: ضرب و تقسیم 
فصل پنجم: مساحت و محیط
فصل ششم: جمع و تفریق
فصل هفتم: آما رو احتمال
فصل هشتم: ضرب عددها 
فرایند آموزش در کتاب ریاضی سوم ابتدایی به این صورت است که ابتدا با استفاده از تصویری که در ابتدا هر فصل آمده، دانش آموزان یک مرور کلی دارن راجع به مطلبی که دراین فصل آموزش داده می شه. بعد با طرح سوالاتی که در ادامه  طرح شده سعی شده است که ذهن دانش آموزان را به سمت موضوع اصلی هدایت کنه و در ادامه با حل سوالات و فعالیت های کتاب درسی موضوع کاملا برای دانش آموزان جا میوفته.
یعنی در واقع درک کلی ساختار ریاضی سوم ابتدایی به صورت زیر است:
تصویر موضوعی
راهبرد حل مسئله 
درس اصلی 
فرهنگ نوشتن 
تمرین 
سرگرمی و معما
فرهنگ خواندن 
اگر معلم مدرسه هستید یا به عنوان معلم خصوصی ریاضی سوم دبستان فعالیت می کنید، بهتر است درک درستی از تمامی مراحل آموزش و تقسیم بندی کتاب ریاضی سوم ابتدایی داشته باشید. در ادامه توضیح مختصری راجع به این مراحل داده می شه تا بتونه راهنمای خوبی برای شما معلمان عزیز باشه
تصویر عنوانی:
تصویر عنوانی که همان تصویر آغازین کتاب است، این فرصت را به دانش آموز می ده تا بتونه یک درک کلی از محتوای فصلی که می خواد آموزش ببینه، بدست بیاره.
تصویر موضوعی:
هدف این بخش ایجاد ارتباط بین موضوع درس با زندگی واقعی است. بهترین نوع آموزش برای کودکان، آموزشی است که با دنیا و محیط اطرافشون سر و کار داشته باشه و براشون کاملا ملموس و واقعی باشه. بخش تصویر موضوعی راجع به همین قضیه صحبت می کنه.
 بهتر است در این بخش با طرح سوالات متنوع که مرتبط با درس است، ذهن دانش آموز را به سمت موضوع درس هدایت کنید.
بخش فرهنگ نوشتن و خواندن
در این بخش با هدایت صحیح دانش آموز بهش کمک می کنید تا هم به دایره لغات ریاضیش افزوده بشه و هم بهش کمک می کنید تا مهارت خواندن و نوشتن ریاضیش بالاتر بره. 
اینکه یک دانش آموز بتونه مسئله های ریاضی رو بدرستی بخونه، درک کنه و هر آنچه که درک کرده رو روی کاغذ بیاره و روابط بین آنها رو بنویسه، مهم ترین بخش یادگیری درس ریاضی است.
بخش تمرین، سرگرمی  و معما 
این دو بخش تماما برای جا افتادن بهتر درس و همینطور افزایش خلاقیت و قدرت تفکر دانش آموز است که باید در حضور معلم و در سر کلاس یا در جلسات تدریس خصوصی ریاضی سوم ابتدایی و در کنار معلم خصوصیش حل بشه تا معلم بتونه کمک کنه تا دانش آموز ایده های بیشتری برای هر تمرین و حل معما بده و از بکارگیری راه حل های تازه نترسه.
با استفاده از توضیحاتی که ارائه کردیم مراحل زیر را در کلاس درس و در هر جلسه تدریس انجام بدید تا فرایند آموزش را تکمیل کرده باشید:
در شروع کلاس، با استفاده از تصویر عنوانی ذهن دانش آموز را به سمت موضوع هدایت کنید و راجع به تصویر عنوانی بصورت داستانی با دانش آموزان صحبت کنید.
مرحله دوم، با نمایش تصویر موضوعی و طرح سوالات مرتبط ذهن دانش آموز را آماده آموزش مفهوم اصلی درس کنید.
مرحله سوم، از طریق فعالیت های دست ورزی که در ادامه مبحث اومده، مفهوم را برای دانش آموز بیان کنید. 
مرحله چهارم، با انجام و حل تمرین در کلاس و فعالیت هایی که در هر مبحث اومده، آموزش مفهوم را برای دانش آموز ادامه بدید.
مرحله پنجم، برای تثبیت یادگیری، تکلیف های مرتبط با درس آموزش داده شده را به دانش آموز بدید که در منزل انجام بده تا مبحثی که در این جلسه آموزش دادید، کاملا براش جا بیوفته و فرایند آموزش تکمیل بشه. 
 

  • ۹۸/۰۹/۲۳
  • استاد بانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی