همه چیز در مورد تدریس خصوصی

  • ۰
  • ۰

عربی درسی است که احتمالا خیلی از شما دانش آموزا چندان علاقه ای به خوندن و یاد گرفتنش ندارید. علت نداشتن علاقه هم وجود قواعد سخت و سنگین و چندان کاربردی نبودن این درس در زندگی مون هست.

منتها با همه این دلایل عربی درسی است که باید پاس شود و اگه دانش آموزی هستین که معدل برا تون خیلی مهم هست باید نمره عالی هم در این درس کسب کنید. حتی به این جهت درسی مهمی است که در سال کنکور باید برای اینکه رتبه مناسبی کسب کنید، درصد عربی تون در کنکور بالا باشه، چرا که در تمامی گروه های درسی در کنکور، عربی درصد بالایی داره و باید بهش اهمیت داده شه.

به همین جهت بهتراست به چند تا نکته در این درس توجه داشته باشید تا بتونید بخوبی از پس امتحانات عربی بربیاید و پایه قوی برای روزای کنکور داشته باشید.

نکته اول: در سر کلاس یاد بگیرید

به همه توضیحات معلم در سر کلاس دقت کنید و کاملا تمرکزتون رو در کلاس درس بالا ببرید. چون عربی درسی است که باید معلم بخوبی آن را تدریس کنه تا براتون قابل فهم باشه. پس حتما حواس تون رو سر کلاس درس عربی جمع کنید.

نکته دوم: توضیحات درس را همان روز مرور کنید.

عربی به دو دلیل خیلی سریع ممکنه از یادتونه بره، یک دلیلش به این خاطر هست که زبان دیگه ای هست و تمام کلمات و لغاتش براتون ناآشنا هست ودلیل دوم وجود قواعد سخت و سنگینی که داره اگه درس همان روز مرور نشه ممکنه خیلی سریع از یادتونه بره. به همین خاطر بهتر است اگه معلم درسی را به شما آموزش داد همان روز مرور کنید تا تمام مطالب بخوبی در ذهن تون تثبیت شود.

نکته سوم: از کتاب های کمکی استفاده کنید.

یکی از بهترین روش ها برای خوندن درس عربی، استفاده از کتابای کمکی مناسب در بازار است. بعضی از کتابای کمکی هستند که تمام مطالب درسی را بخوبی و بیانی ساده توضیح داده اند و برای آن کلی مثال و توضیح و نمونه سوال ارائه کرده اند. این کتابا می تونه مرجع خیلی خوبی برای مطالعه باشه، زمانیکه شما بدرستی در سر کلاس آموزش ندیدید یا معلم بخوبی توضیح نداده، این روش می تونه روش خودآموزی مناسبی برای مطالعه درس عربی باشه.

کتابای جامع انتشارات خیلی سبز، کتاب های مبتکران و کتابای انتشارات گاج مثل سیر تا پیاز گاج منابع خوبی برای تقویت درس عربی از پایه هستند.

نکته چهارم: معلم خصوصی بگیرید.

اگه معلم مدرسه خوب تدریس نمی کنه و خود شما هم به تنهایی نمی تونید درس عربی را یاد بگیرید، گزینه مناسب برای شما گرفتن معلم خصوصی عربی است. البته حتما اگر خواستید معلم بگیرید به سایت یا مجموعه ای سر بزنید که اساتید حرفه ای داشته باشن.

تدریس خصوصی عربی در صورت داشتن معلم حرفه ای به چند دلیل کاملا انتخاب مناسب و هوشمندانه ای است:

یکی به این دلیل که شما و معلم خصوصی عربی تون فقط در کلاس هستید و تمام تایم کلاس را در اختیار دارید.

دومین دلیل هرچه معلم به دانش آموز نزدیک تر و صمیمی تر باشه، تعامل و ارتباط بین شون هم بهتر خواهد بود و آموزش و یادگیری بهتری هم اتفاق میوفته

سومین دلیل توضیح بهتر و جامع تر معلم هست. چون زمان محدود نیس معلم تمامی نکات مهم و اصلی عربی را بگونه ای که دانش آموز متوجه بشه، آموزش می ده.

چهارمین دلیل، حل تعداد زیادی از سوالات و تمرینات کتاب درسی و کمک درسی است که در سر کلاس و با تعداد زیاد دانش آموزان این اتفاق نمیوفته.

با توجه به دلایلی که گفتیم اگر خودتون نمی تونید عربی رو بخونید و نیاز به معلم برای تدریس عربی دارید، حتما به قیمت معلم خصوصی عربی هم دقت کنید. چون بعضی از معلم های خصوصی عربی که اتفاقا بیشترهم در بین معلم های این درس شایع است، قیمت گزاف تری نسبت به روزمه های مشابه می گیرند که هیچ توجیه منطقی ندارد.  

به همین دلیل بهتر است به موسسات و سایت ها یا مجموعه هایی مراجعه کنید که در قبال خدمات آموزشی که ارائه می دهند، عملکرد شفافی نیز دارند. مثلا کاملا رزومه اساتید خود که شامل سوابق تحصیلی و تدریس شون هست رو نمایش میدن. نظرات شاگردان و دانش آموزان خود را به اشتراک می گذارند و کاملا شفاف عمل می کنند و قیمت جلسات خصوصی شون هم متناسب با رزومه استاد و قیمتی که منصفانه و کنترل شدست، در نظر می گیرند.

نکته پنجم: کتاب را تقسیم بندی کنید.

یکی از بهترین روش هایی که میشه برای خوندن درس عربی بکار برد، تقسیم کتاب به سه بخش لغات، قواعد و متن های عربی است. یعنی شما یک جزوه بردارید و در یک بخش آن قواعد مهم کتاب را بصورت خلاصه یادداشت کنید. در بخش دیگر لغات مهم هر فصل را از کل متن، تمرینات، توضیحات و تصاویر بردارید و یادداشت کنید و بخش دیگه هم که خوندن متون عربی ابتدای هر فصل که همان داستان ها است رو بخونید. اگراین تقسیم بندی را تا پایان سال رعایت کنید، در حین اینکه بهتر مطالب هر بخش را یاد می گیرید، مجموعه ارزشمندی از مطالب کتاب درسی دارید که بهترین منبع برای روزهای کنکوری تون هست.

سخن پایانی

هیچ وقت این نکته رو فراموش نکنید که درس هایی مثل عربی، ریاضی، فیزیک و دروس تخصصی نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه و تمرین دارن. در یک زمان محدود و محدود به روزای امتحان هیچ وقت نمی تونید نمره خوبی دراین دروس بگیرید. همیشه در برنامه ریزی اول سال تون برای این دروس تخصصی و مهم که درامتحانات و کنکور از ضریب بالایی برخوردارن، برنامه جداگانه و ویژه ای بریزید. اگه می خوایید نمره بالایی کسب کنید یا بطور کلی دراین دروس حسابی قوی بشید باید بطور منظم و پیوسته تا پایان سال بخونید، یادداشت کنید، سوال حل کنید، بپرسید و فعال باشید. موفق باشید.

  • ۹۸/۰۹/۱۹
  • استاد بانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی