همه چیز در مورد تدریس خصوصی

  • ۰
  • ۰


شاید باورتون نشه ولی هرچی از اهمیت درس فارسی اول دبستان بگم، کم گفتم. تمام جمله بندی ها، روخوانی ها، تلفظ صحیح کلمات و هر جمله نگارشی، دستوری و گفتاری که در سال های بعد دانش آموز یاد میگیره و بیان می کند، تماما به هر آنچه که در سال اول دبستان و در درس فارسی یاد میگیره، بستگی داره.
اینو نگفتم که شما به عنوان پدر و مادر کودک سال اولی استرس بگیرید و نگران بشید. بلکه خواستم فقط اهمیت و ارزش این درس رو بدونید. 
چگونه کودک سال اولی حروف الفبا رو بهتر یاد بگیره؟
بخشی از معضل معلم و والدین کودک سال اولی این است که چطور حروف الفبا رو به او آموزش بدیم. هرساله  دوره های تعلیم معلم برای پایه اول ابتدایی برگزار میشه تا معلم ها بدونن بهترین روش آموزش فارسی اول چی هست؟ حروف الفبا پایه شکل گیری تمام کلمات و جملاتی است که بعدها دانش آموز بیان می کنه و میسازه. نکات زیر خیلی می تونه در یادگیری و بخاطرسپردن این حروف در ذهن یک کودک هفت ساله کلاس اولی کمک کننده باشه:

دنیای رنگارنگ بازی با حروف

مهم ترین راه علاقه مند کردن بچه ها به فارسی اول، استفاده از اشکال مختلف حروف الفبا و شخصیت سازی با آنهاست. اگه معلم مدرسه هستید یا پدر و مادر، وقت بزارید و حروف الفبا رو به شکل های بامزه و رنگی رنگی در بیارید و با کودک تون یا دانش آموزتون با آن حروف شخصیت سازی کنید. مثلا بگید من خانم آ هستم و تو اقای ب و با هم شروع کنید به حرف زدن. مثلا بگید من شکل های مختلفی دارم و هر کدوم از شکل هام کار بزرگی انجام میده. مثلا وقتی آب میشم تشنه رو سیر می کنم، وقتی باد میشم برگا رو بلند می کنم و .... حالا اگه تو آقای ب باشی چه کارهایی می تونی انجام بدی و چ شکلی میشی؟ یعنی تمام اشکال یک حرف را در قالب شخصیت سازی و داستان با کودک تون تمرین کنید.

آموزش به سبک پازل حروف الفبا

حروف الفبا را به شکل تکیه های پازل دربیارید و در کنار فرزندتون لغاتی که تا به الان یاد گرفته است را با کنار هم گذاشتن حروف مرور کرده و لغات جدید بسازید. بعد از انجام چندباره این کار ازخودش بخواهید تنهایی اینکار رو کنه. با نی روش براحتی می تونید املای صحیح لغات رو با فرزند خود کار کنید.

کشف حروف و آواها برای یادگیری بهتر 

کودک زمانی  می تونه خوب یاد بگیره که بتونه خودش کشف کنه، لمس کنه، بفهمه و راجع بهش حرف بزنه. اگه مثلا در آموزش حروف الفبا تمامی موارد رو مثل طوطی به کودک اموزش بدید ، مطمئن باشید هم خستش کردید و هم توانایی فکر کردن و کشف رو ازش گرفتید. 
برای مثال در آموزش حروف الفبا مستقیم حرف و نوع نوشتار آن را نشان ندید. بلکه بزارید کودک خودش کمی کنجکاو بشه و با جستجو حرف را بشناسه. شکل های مختلف هر حرف رو مثل ( آ ا ) رو خودش کشف کنه.
یا در بخش نگاره ها که ابتدای هر درس هست، بهتر است قبل از اینکه خودتون داستان را برای کودک تعریف کنید، از او بخوایید که در مورد هر نگاره فکر کنه و برداشتش رو بگه. 

توجه به شکل خاص حروف 

یکی از روش های جالب برای کودکان که یادگیری حروف رو هم براشون راحت تر می کنه، استفاده از کلمات هم آوا هست، یعنی کلماتی که هم آغاز وهم پایان هستن. مثل بابا و دریا که هم پایان هستند و باید کودک روی صدای آخر تاکید کند و یا کلماتی مثل آب و آبی که هم آغاز هستن و باید روی حروف اول تاکید کنند. 
یا حتی می تونید ازش سوال کنید که نشانه مورد نظر (آ ا) در کلمه آب که در اول جمله اومده به چه شکلی است؟ و در کلمه نان نشانه (آ) چه شکلی است؟ و در کلمه دریا نشانه (آ) به چه شکلی است؟
با این روش کودک تمامی شکل های مختلف یک حرف را در لغات مختلف کشف می کنه و متوجه میشه که یک حرف را به چند صورت می توان در کلمات بکار برد. 

سبک تدریس معلم 

مهم ترین رکن آموزشی در یادگیری درس فارسی اول ابتدایی، وجود معلمی مهربان ومسلط بر تدریس هست. اصلا تدریس و آموزش فارسی اول دبستان کاملا متفاوت از تدریس سایر دروس است. معلم باید مهارت و توانایی ویژه ای در تدریس این درس داشته باشه. اگه معلم مدرسه به فرزند شما تدریس می کنه یا حتی معلم تدریس خصوصی فارسی اول ابتدایی، توجه کنید که اولین ویژگی یک معلم فارسی اول دبستان داشتن مهارت ارتباط با کودک هفت ساله است. یعنی خیلی راحت بتونه با دانش آموز ارتباط برقرار کنه. 
تدریس خصوصی فارسی اول ابتدایی می تونه بهترین گزینه برای دانش آموزای سال اولی باشه که خیلی خوب نمی تونن با معلم مدرسه ارتباط برقرار کنن و تمرکز و حواس لازم رو در کلاس برای گوش کردن به حرفای معلم ندارن. 
با جلسات تدریس خصوصی فارسی اول دبستان، کودک کم کم عادت به آموزش رسمی می کنه و یاد میگیره که باید تایمی از روزش را به حرفای معلمش گوش کنه و در واقع با این روش به کودکانی که کاملا در سر کلاس حواس پرت هستن، از طریق شرطی شدن و خو گرفتن به فضای تدریس، کمک می کنیم که راحت تر در سر کلاس بشینن و آموزش ببینن.

سخن پایانی 

باور کنید کودکان خردسال که در سال های اول تحصیل خود هستن، چیزی جزء محبت، توجه، در حین آموزش از معلم و والدین خودشون نمی خوان. حتی بیش فعال ترین کودکان هفت ساله رو هم می تونین با روش های بازی و متدهای تدریس درست آموزش دهید. اگه نفش معلم کودک را دارید، حتما با تعهد زیاد قبل از هر آموزشی خودتون کاملا به اون مبحث مسلط باشید ومشخص کنید که مثلا برای این جلسه از تدریس از چه ابزاری استفاده کنم تا کاملا آماده در سر کلاس حضور داشته باشید. اگه نقش والدین کودک را دارید حتما در منزل کمکش کنید، پیگیر باشید که طرز برخورد معلم مدرسه ش چگونه هست، چطور آموزش میده.اگه به هر دلیلی نقص و کمبودی در سیستم مدرسه و معلمش هست وشما هم نمی تونید و وقتش رو ندارین که این کمبود آموزشی رو رفع کنید، فارغ از قیمت تدریس خصوصی فارسی اول دبستان یا هر درس دیگه ای، معلم خصوصی بگیرید. به هر روشی که می تونید این کمبود را جبران کنید تا پایه وسطح درسی فرزندتون از همان ابتدایی تحصیل تقویت بشه و در سطح بالایی رشد کنه.  
 

 

  • ۹۸/۰۹/۲۰
  • استاد بانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی