همه چیز در مورد تدریس خصوصی

  • ۰
  • ۰

آمار شاخه ای از ریاضیات هست که به گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازمان دهی داده ها و اطلاعات می پردازد. علم آمار همان عدد و رقم هست و شامل  تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات عددی می باشد. 
اهمیت کاربرد آمار در علوم مختلف کاملا مشخص هست. در علومی همچون زیست شناسی، مهندسی، اقتصاد، روانشناسی، بهداشت عمومی، آموزش، بازاریابی، ورزش و ... 
بنابراین اگر شما در یکی از رشته های نام برده تحصیل می کنید می تونید از دانش آمار در حوزه تحصیل و حوزه کاری خود نهایت استفاده را ببرید.

آمار در دوران تحصیل 

دانش آموزان برای اولین بار در دوران تحصیل و در مقطع متوسطه دوم با مفهوم آمار بصورت علمی آشنا میشن. البته دانش آموزان رشته تجربی درس آمار و احتمال ندارن ولی دانش آموزان رشته ریاضی در سال یازدهم باید یک کتاب آمار و احتمال را پاس کنن و دانش آموزان رشته انسانی نیز بصورت کلی درس ریاضی و آمارشون مشترک هست که در سه کتاب ریاضی و آمار دهم، یازدهم و دوازدهم آموزش می بینن.
دانش آموزان رشته ریاضی در سال یازدهم در درس آمار و احتمال مباحث زیر را یاد می گیرن:
در فصل اول آشنایی با مبانی ریاضیات که  در واقع همان منطق ریاضی است را آموزش می بینن. یعنی علم تفکر و پایه یادگیری آمار.
در فصل دوم درس احتمال و مبانی احتمال را دارند. در واقع یاد میگیرند که مبانی آمار و احتمال به چه کاری میاد؟
در فصل سوم و چهارم دو تا از شاخه های اصلی علم آمار به نام آمار توصیفی و آمار استنباطی رو یاد می گیرن.
دانش آموزان رشته انسانی بصورت ترکیبی در سال دهم و یازدهم و دوازدهم سه تا کتاب ریاضی و آمار را یاد می گیرن که در کتاب سال دهم شون مباحث زیر راجع به آمار می باشد:
فصل سوم کتاب ریاضی و آمار دهم شامل داده های آماری هست که مفصلا اومده و راجع به گردآوری داده ها صحبت کرده و فصل چهارم این کتاب راجع به نمایش داده ها که شامل نمودارهای یک متغیره و نمودارهای چند متغیره هست صحبت شده است.
در کتاب ریاضی و آمار یازدهم انسانی فصل سوم کتاب به درس آمار پرداخته که شامل توضیحاتی راجع به شاخه های آماری و سری های زمانی است.
در کتاب ریاضی و آمار دوازدهم انسانی فصل اول راجع به آمار و احتمال است که شامل مباحثی همچون علم شمارش، احتمال و چرخه آمار در حل مسائل می باشد.

آمار در دانشگاه

به دلیل اهمیت علم آمار، در اکثر رشته های دانشگاهی یک واحد درسی آمار داریم که باید پاسش کنیم. بخصوص در تمامی رشته های مهندسی، اقتصاد و حسابداری که آمار زیاد دارن و رشته های روانشناسی که درس آمار یکی از مهم ترین دروسی است که باید در این رشته پاس بشه.


ادامه تحصیل در دانشگاه در رشته آمار

خیلی از دانش آموزان علاقه زیادی برای تحصیل در رشته آمار دارن. اما خیلی اطلاعاتی دقیقی راجع به  این رشته ندارن و ممکن است سوالات زیر براشون پیش بیاد.
1-برای اینکه در یک دانشگاه خوب رشته آمار رو قبول بشیم، باید چه درصدهایی در کنکور بزنیم؟
2- ضرایب درسها در کنکور چقدر است؟
3- چطور باید برای قبولی در رشته آمار درس بخونیم؟
4- گرایشهای آمار در دانشگاه کدام است و خیلی از سوالاتی که بارها براشون در این زمینه پیش اومده و راهنمای خوبی برای پاسخگویی به این سوالات نداشتن. در ادامه تلاش شده خلاصه ای از اطلاعاتی که باید راجع به رشته آمار بدونید گفته بشه تا شاید راهنمای مناسبی برای شما دانش آموزای علاقمند به رشته آمار باشه.

باید و نباید هایی که در رشته آمار باید بدونید.

در این بخش ما اطلاعات مهمی که باید در رشته آمار بدونید را بصورت مرحله ای جمع آوری کردیم که دونستنش کمک زیادی میکنه به شما که علاقه به تحصیل در رشته آمار دارید.
مرحله اول: توجه به ضرایب دروس اختصاصی در کنکور، درس آمار و کاربردها چون زیرمجموعه دروس ریاضی است بنابراین مثل سایر دروس ریاضی شامل ضرایب زیر است :
ریاضی با ضریب 4 در کنکور
فیزیک با ضریب 3 در کنکور 
شیمی با ضریب 2 در کنکور
مرحله دوم: توجه به رتبه کسب شده در کنکور، حتما برای اینکه بدونید حدودا چه رتبه ای باید در این رشته کسب کنید، درصدها و رتبه های قبولی رشته آمار سال های پیش رو ببینید. مثلا تا کنکور سال های پیش بسته به سهمیه بندی و منطقه، از رتبه حدود 2 هزار روزانه دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و علامه قبولی آورده تا رتبه های 5 هزار در تهران.
مرحله سوم: توجه به منابع مطالعاتی تون، چون درس  آمار زیر مجموعه درس ریاضی هست، پس باید منابعی که سایر دانش آموزای رشته ریاضی می خونن، شما هم بخونید. هیچ فرقی نداره چون ضرایب یکسان هست پس منابع مطالعاتی تون، نحوه درس خوندن تون و سایر شرایط کنکورهم یکسان هست که باید رعایت بشه.
مرحله چهارم: توجه به گرایش های رشته آمار در دانشگاه و آینده شغلی، معمولا دو دسته دانشجو هستن که در رشته آمار تحصیل می کنن یا دانشجویانی که رتبه لازم رو برای رشته های مهندسی نگرفتن و مجبور شدن که رشته آمار را برای ادامه تحصیل انتخاب کنن یا دانشجویانی که صرفا بر اساس علاقه ای که داشتن وارد این رشته شدن. 
رشته آمار تا مقطع دکتری قابل تحصیل هست که در مقطع ارشد باید 32 واحد تخصصی رو بگذرانن و در دوره دکتری 24 واحد درسی اختصاصی و 24 واحد رساله دکتری را باید بگذرانند.  فارغ التحصیلان این رشته اکثرا به عنوان کارشناس یا محقق آمار جذب سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی شده و به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری می پردازن.
متاسفانه برخلاف کاربردی که آمار در اکثر زمینه های شغلی، تحصیلی و حتی زندگی روزمره مون داره، خیلی بهش بهایی داده نمیشه و خیلی چندان نمی توان آینده شغلی دانشجویی که رشته آمار رو خونده، تضمین کرد. به هر حال آمار درس خیلی مهم و پرکاربردی است که در دانشگاه شامل دروس عمومی و اختصاصی زیر است:

دروس عمومی

ریاضی عمومی، مبانی اقتصاد، مبانی جامعه شناسی، مبانی جمعیت شناسی، فیزیک پایه، آمار و احتمال، روش‌های آماری، مبانی ریاضی.

دروس تخصصی

ریاضی برای آمار، جبر خطی برای آمار، آنالیز ریاضی، مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی، احتمال و کاربرد آن، آمار ریاضی، روش‌های ناپارامتری، رگرسیون، طرح آزمایش‌ها، روش‌های نمونه‌گیری، فرآیندهای تصادفی، سری‌های زمانی، زبان‌تخصصی، روش‌های پیشرفته آماری، روش‌های چند متغییری گسسته، روش‌های چند متغییری پیوسته، محاسبات آماری با کامپیوتر، کنترل کیفیت آماری، پروژه.
در مقطع ارشد و دکتری درس آمار شامل گرایش های زیر است که شما می تونید بعد از دوره کارشناسی یکی از گرایش های زیر را برای ادامه تحصیل در این رشته انتخاب کنید:
آمار ریاضی، آمار حیاتی، آمار بیمه، آمار و کاربرد آن در اقتصاد و علوم اجتماعی و در مقطع دکتری: آمار ریاضی و آمار حیاتی  گرایش های این رشته است. 
مرحله پنجم: نحوه مطالعه برای قبولی در رشته آمار، بنظرم مهم ترین مرحله برای قبولی در این رشته، سبک مطالعه، برنامه ریزی و زمان بندی تون هست. از اونجایی که دانش آموز رشته ریاضی هستی و باید به همون سوالات درس های ریاضی، فیزیک و شیمی در کنکور پاسخ بدی، پس باید برای قبولی در این رشته وقت بزاری و یک سال مرتب بخونی. مهم ترین اصل هم در موفقیت، پیوستگی و سمج بودن در خوندن درس هاتون در یک سال پیش روتون هست. 
مرحله ششم: درس هایی که باید در دانشگاه پاس کنید، اگه می خوایید در دانشگاه در این درس تحصیل کنید، پس حتما از تمام واحدهای درسی که باید پاس شود اطلاع داشته باشید تا بدونید چه راه طولانی رو برای مطالعه و پاس کردن تمامی دروس تون باید بگذرونید. مخصوصا برای درس آمار که در دانشگاه حجم مطالب بشدت زیاد و سنگین هست حتما باید آمادگی این را داشته باشید که از اول ترم درس بخونید و مطالعه تون را محدود به شبای امتحان نکنید. 
از هر روشی که می تونید باید از پس کتابای سنگین و قطور آمار در دانشگاه بربیاید. اگه اشکالی در هر کدام از مباحث آن دارید یا از استاد خود در زمان تدریس آمار، بخواهید که مجدد درس را توضیح داده و اشکال تون رو رفع کنه یا از جلسات تدریس خصوصی آمار استفاده کنید و تمامی مشکلات درسی خود را تا به پایان ترم نزدیک نشدید، برطرف کنید.  
واقعا این مورد را دست کم نگیرید و حتما در طی دوران تحصیل در دانشگاه برای رشته ای مثل آمار، یا از دانش و اطلاعات اساتید خود در زمان تدریس آمار استفاده کنید یا با برگزاری جلسات تدریس خصوصی آمار و کمک گرفتن از معلم خصوصی آمار، سعی کنید تمامی مشکلات درسی تون رو برطرف کنید. 

  • ۹۸/۰۹/۲۴
  • استاد بانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی