همه چیز در مورد تدریس خصوصی

  • ۰
  • ۰


اول دبستان برای یک دانش آموز کلاس اولی که تا به الان هیچ آموزش رسمی رو ندیده، سال بحرانی و جدی محسوب میشه.  در این سال دانش آموزا و والدین با چالش های مهمی رو به رو هستن که اگه جدی گرفته نشن در سال های بالاتر تحصیل کودک، اثرش را خواهند دید. 
موارد زیر مهم ترین چالش های یک کودک سال اولی و والدینش هست که بسیار مهمند:


ترس از جدایی و ناشناس بودن فضای مدرسه 

در اکثر کلاس اولی ها، این مورد زیاد دیده میشه که کودک با والدینش اومده و به هیچ عنوان نمی تونه از اونا جدا بشه. یا حتی به دلیل اینکه تعداد زیادی دانش آموز، معلم، کلاس و بصورت کلی فضای مدرسه رو، می بینه، با حس غریبی که پیدا می کنه، نمی تونه خیلی خوب ارتباط برقرار کنه. شک نداشته باشید که این مورد اگه بهش توجه نشه، یکی از علت های اصلی افت نمره و کاهش علاقه ش به درس و مدرسه ومعلم میشه. 

نا آشنا بودن سیستم آموزشی 

یک دانش آموز سال اولی که تا به این سن تحت هیچ اموزش رسمی قرار نگرفته، براش سخته که بخواد از یک ساعت مشخصی وارد مدرسه شده و تا پایان کلاس خیلی منظم پشت میزش باشه و به حرفای معلمش گوش کنه. مخصوصا زمانی که معلم می خواد درس بده، این رویه در روزای اول برای شاگرد سخته و ممکنه باعث دلزدگی و خستگیش بشه. 

بهم خوردن برنامه بازی و سرگرمیش 

کودک کلاس اولی، وقتی اومد خونه دیگه نمی تونه تا شب شیطنت و بازی کنه، باید از صبح تا ظهرش رو در مدرسه باشه و بعد از اون هم در خونه بخشی از وقتشو رو بزاره برای انجام مشق هایی که معلمش گفته. یعنی یجورایی نظم زندگی اون کودک هم بهم خورده و باید خیلی سریع به شرایط خو کنه وگرنه سرناسازگاری میزاره و میشه معضل اصلی پدر و مادر و معلم مدرسه ش

 حواس پرتی و نداشتن تمرکز در حین یادگیری و انجام تکلیف

مهم ترین مشکل والدین طبق گفته خودشون، نداشتن تمرکز و درصد بالایی از حواس پرتی کودک شون در سر کلاس و حین نوشتن تکالیف شون هست. اینکه دائما می خوان بازیگوشی کنن و بیشتر از چند دقیقه نمی تونن روی یک سوال یا موضوعی تمرکز کنن تماما از مشکلاتی است که اگه بهشون توجه نشه، می تونه باعث ایجاد مشکلات جدی تر در سالای تحصیل شون بشه. 
خب در این شرایط بهترین پیشنهاد موارد زیر است که می تونه کمکتون کنه:

تشویق و تمجید

شما به عنوان والدین کودک، حتما دائما تشویقش کنید و بهش بگید که چقدر منظم هستی، چقدر در کلاس به معلمت گوش میدی، چقدر خوب تکالیفتو انجام میدی، تا می تونید از محیط مدرسه، معلم و فضای آموزشی تعریف کنید و کمکش کنید ذهنیت مثبتی نسبت به این فضا پیدا کند. چون دانش آموزا سال اولی زمانی به موضوعی توجه نشون میدن که قبلش به آن موضوع علاقمند شده باشن.

توجه دقیق به معلم مدرسه 

مهم ترین رکن آموزشی در سال اول معلم هست. شخصی که می تونه با حرفه ای بودن یا غیرحرفه ای بودنش شاگرد رو علاقمند یا دلزده کنه از درس و مدرسه، در سال اول دانش آموزان درس علوم، قران، ریاضی و فارسی دارن. درسته چهار  تا درس بیشتر نیس ولی بشدت دوره حساس و مهمی برای آموزش هست. مثلا معلم باید در درس فارسی حروف الفبا و جمله بندی ها رو به ساده ترین شکل همراه با داستان و شعر توضیح بده. و حتما هم از یادگیری کامل هر بخش مطمئن بشه بعد به سراغ حروف دیگه بره. کاملا دلسوز و پیگیر باشه در زمینه میزان یادگیری هر شاگرد.

توجه دقیق به حل تکالیف در خانه 

اگه کودک شما ببینه که انقدر با جدیت پیگیر حل تکالیفش هستین، تو خونه در کنارش هستین و کمکش می کنین به فهم بهتر مطلب، نسبت به درس و مدرسه ش دلگرم میشه و علاقه و تمرکز بیشتری به درس و کتاباش پیدا می کنه.
خب سوالی که پیش میاد این است که اگه کودکمون معلم خوبی نداشته باشه یا حتی خودمون وقت کار کردن و تمرین رو باهاش نداشته باشیم چیکار کنیم؟

معلم خصوصی پادزهر آموزش غلط

در مورد حساسیت این دوره بارها گفتیم، به همین خاطر حضور خود شما و معلمی که کاملا در ارتباط و آموزش با کودک کلاس اولی حرفه ای است، لازم و ضروری هست. انقدر این نکته مهم است که حتما یک زمان مشخصی را بزارید و مطمئن شید که معلم مدرسه ش خوب و حرفه ای است. اگه به هر دلیلی متوجه شدید واقعا تدریس و اخلاق خوبی نداره، حتما به فکر یک جایگزین مناسب براش باشید. 
اگه نمی تونید کلاس و معلم مدرسه فرزندتون رو تغییر بدید، پس حتما از معلم خصوصی کلاس اول دبستان که در واقع سال ها سابقه تدریس خصوصی اول دبستان را داره، کمک بخواهید. 

چرا معلم خصوصی می تونه نقش کلیدی در یادگیری کلاس اولی ها داشته باشه؟

دلایل خیلی زیادی مثل نارضایتی از معلم مدرسه و کمبود وقت خودتون، وجود دارند که باعث میشن معلم خصوصی کلاس اول بگیرید. 
ما در ادامه چند دلیل مهم و اما موثر را برای درخواست تدریس خصوصی اول ابتدایی گفتیم که خوندنش شما رو می تونه در انتخاب معلم خصوصی برای کلاس اول کمک کنه.
اولین و مهم ترین دلیل گرفتن معلم خصوصی اول دبستان حضور نزدیک و صمیمیش با فرزندتون هست.
حتی بخواهیم این قضیه رو انکار کنیم در مدرسه به دلیل تعداد دانش آموزای کلاس اولی و همینطور وقت کم معلم، نمیشه بیش از حد به یک دانش آموز توجه ودلسوزی نشون داد. چون در واقع فرصت و وقتش نیس. حجم درس های الانم بشدت زیاد شده طوریکه معلم هم باید تدریس خوبی کنه تا مطلب برای دانش آموز جا بیوفته و هم خودشو بر اساس تقسیم بندی کتاب به اخر ترم برسونه. از اون طرف هم بعضی دانش آموزای بیش فعال و شیطون هستن که بخشی از انرژی و تایم معلم و کلاس را می گیرن. یعنی معلم حتی خودشم بخواد نمی رسه که به تمامی بچه ها بطور کامل رسیدگی کنه. 
در این شرایط هست که نیاز به معلم دومی یا خصوصی احساس میشه. معلم خصوصی در منزل شاگرد یا در جایی که شاگرد احساس راحتی کنه کلاس را برگزار می کنه و به دلیل وقت نامحدود و همینطور خصوصی بودن و نزدیکی بیشتر به شاگرد، در ایجاد انگیزه برای یادگیری، افزایش علاقه شاگرد به درس و کلاس، فهم بیشتر مطالب تدریس شده و حل سوالات متنوع بشدت کمک کننده هست.
دلیل دوم کمبود وقت شماست که می تونه با حضور معلم در منزل و در کنار کودک تون تا حدودی رفع بشه.
حتما نباید از این نکته غافل بشید که کودک شما به حضورتون در کنارش در تمام سالای تحصیل بخصوص در سال اول نیاز داره. اینکه بدونه پدر و مادرش حواسشون بهش هست و پیگیر تکالیف و کارای مدرسه ش هستن. اگه به دلیل شرایط  کاری و وقت کم نمی تونین این قضیه را کنترل کنید، با وجود یک معلم خصوصی خوب و مهربان در کنار فرزندتون می تونید این نبودن را تا حدودی جبرانش کنید.

 فهم بهتر هر بخش کتاب و حل سوالات متنوع از هر بخش 

طبیعتا به دلیل وجود وقت کافی و خصوصی بودن کلاس، معلم بعد از آموزش هر بخش وقت این را داره که مثال ها و تمرین های زیادی برای یادگیری بهتر مطلب با شاگرد حل کنه  و همین حل درست و صحیح مطالب باعث ایجاد انگیزه و رغبت برای حل سوالات بیشتر در دانش آموز بشه. 
به دلیل زمان زیاد و وقتی که معلم با شاگرد داره، می تونه متوجه خیلی از مشکلات روحی و عاطفی و درسی شاگردش بشه.
خیلی موقع ها ما به دلیل کمبود وقت و مشغله هایی که در زندیگمون داریم نمی رسیم که به همه جنبه های ذهنی و عاطفی کودک مون توجه کنیم. خیلی موقع ها غرغراش، اذیت کردناش ، درس نخوندناش رو پای شیطنتاش میزاریم و کلی هم عصبانی میشیم. در صورتیکه خیلی موقع ها این بهونه گیریا ناشی از مشکلات عاطفی، روحی و اتفاقایی هست که در خارج از خونه براشون پیش میاد. معلم وقتی بتونه به شاگرد نزدیک بشه و باهاش ارتباط عاطفی خوبی برقرار کنه خیلی راحت می تونه متوجه این ضعف ها و مشکلات روحی شاگردش بشه. این فهمیدن هم بخودش می تونه کمک کنه و هم به والدین شاگرد.

سخن پایانی 

با همه توضیحاتی که دادیم، بهترین نوع آموزش برای یک دانش آموز کلاس اولی، اموزش نزدیک، صمیمی و با بیانی ساده و کودکانه هست. بزارید فرزندتون این نوع آموزش را با انتخاب یک معلم خوب، با وقتی که خودتون براش میزارید و با پیگیری هاتون داشته باشه و اینو حس کنه که شما به عنوان نزدیک ترین کسانش، می تونید این امنیت روانی و ذهنیش رو تامین کنید و همه جا در کنارش حضور دارید.  
 

  • ۹۸/۰۹/۲۰
  • استاد بانک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی